Скачать / Download:

PDF

Absract: The article argues that the artistic space of the novella “Viy”, unlike the normal picture of the world, is characterized by deformed connections between the world elements. This observation is applicable to yoking together of the disjunctive (including polar opposites) and to tearing apart of the inseparable. The latter is represented in the novella, for instance, as a violent separation of the soul from the body. The dismissing of the boundaries between the opposites results in changing tension between life and death, as well as between the aggressor and the victim, who perish only when joined together. To “Viy&8j1;, the Pushkin so-called ‘sculptural myth’ seems to be relevant, when the alive is deadened and the dead is enlivened. In passing, we make observations concerning motifs of utterance and of glance present in “Viy&8j1;.
Keywords: structural deformation, sculptural myth, metonymy, a word and a glance
DOI: 10.31857/S241377150002549-6
Pages: 37-51
Author: Oleg Zaslavskii
Information about the author: Affiliation: V.N. Karazin Kharkov National University Address: Ukraine, Kharkov

Список литературы/ References 

1. Заславский О.Б. Проблема слова в повести Н.В. Гоголя “Вий” // Wiener Slawistischer Almanach. 1997. Band 39. С. 5–22.

2. Заславский О.Б. Тема зрения в “Вие” // Toronto Slavic Quarterly. 2014. № 48. С. 268–289.

3. Гоголь Н.В. Вий // Гоголь Н.В. Полн. собр. сочинений: [В 14 т.]. Т. 2. Миргород / Ред. Н.Л. Мещеряков. [М.; Л.]: Изд-во АН СССР, 1937. С. 75–218.

4. Вайскопф М. Сюжет Гоголя. М.: РГГУ, 2002. 686 с.

5. Фомичев С.А. Повесть Гоголя “Вий” (Заметки комментатора) // Новые безделки. Сборник статей к 60-летию В.Э. Вацуро. М.: НЛО, 1995. С. 441–446.

6. Манн Ю.В. Творчество Гоголя. Смысл и форма. СПб.: Изд-во СПбГу, 2007. 472 с.

7. Есаулов И.А. Спектр адекватности в истолковании литературного произведения (“Миргород” Н.В. Гоголя). М.: РГГУ, 1995. 100 с.

8. Гоголь Н.В. Страшная месть // Гоголь Н.В. Полн. собр. сочинений: [В 14 т.]. Т. 1. Ганц Кюхельгартен. Вечера на хуторе близ Диканьки / Ред. М.К. Клеман. [М.; Л.]: Изд-во АН СССР, 1940. С. 244–282.

9. Соливетти К. Автор и его зеркала. СПб.: Алетейя, 2005. 245 с.

10. Виролайнен М.Н. Гоголь и Лермонтов (Проблема стилистического соотношения) // Лермонтовский сборник. Л.: Наука, 1985. С. 104–130.

11. Заславский Б.Г., Заславский О.Б. Параллели повести Н.В. Гоголя “Вий”. 1979 (неопубликованная работа).

12. Лотман М.Ю. О соотношении звуковых и смысловых жестов в поэтическом тексте // Труды по знаковым системам. Т. 11. Тарту, 1979. С. 98–119.

13. Якобсон Р. Работы по поэтике. М.: Прогресс, 1987. 464 с.

14. Карасев Л.В. Гоголь в тексте. М.: Знак, 2012. 224 с.

15. Лотман Ю.М. Проблема художественного пространства в прозе Гоголя // Лотман Ю.М. Избранные статьи: В 3 т. Т. 1. Таллинн: Александра. 1992. С. 413–447.

16. Манн Ю.В. Гоголь. Книга первая. Начало. 1809–1835. М.: РГГУ, 2012. 504 с.

17. Синцова С.В. Символика повести Н.В. Гоголя “Вий”: гендерные оттенки значений // Дом Бурганова. Пространство культуры. Музей классического и современного искусства “Бурганов-Центр”. 2010. № 2. С. 159–170.

18. Топоров В. Имена // Мифы народов мира: В 2 т. Т. 1. М.: Советская энциклопедия, 1987. С. 508–509.

19. Левкиевская Е.А. К вопросу об одной мистификации или гоголевский “Вий” при свете украинской мифологии // Миф в культуре: человек – не-человек. М.: Индрик, 2000. С. 87–96.

20. Неклюдов С.Ю. Слепота демона и ее литературные перспективы // Сила взгляда: Глаза в мифологии и иконографии. Сб. науч. статей / Отв. ред. и сост. Д.И. Антонов. М.: РГГУ, 2014. С. 125–147.

21. Ясинская М.В. Представления о глазах и зрении в языке и традиционной культуре славян. Дис. … канд. филол. наук. М., 2015.

22. Иванов Вяч.Вс. Категория “видимого” и “невидимого” в тексте: Еще раз о восточнославянских фольклорных параллелях к гоголевскому “Вию” // Иванов Вяч.Вс. Избр. труды по семиотике и истории культуры. Т. 2. М.: Языки русской культуры, 2000. С. 78–104.

23. Карасев Л.В. Флейта Гамлета. Очерк онтологической поэтики. М.: Знак, 2009. 209 с.

24. Манн Ю.В. В поисках живой души. “Мертвые души”: писатель – критика – читатель. 2-е изд., испр. и доп. М.: Книга, 1987. 351 с.

25. Манн Ю.В. Гоголь. Книга третья. Завершение пути. 1845–1852. М.: РГГУ, 2013. 497 с.